Inovace obalů s 3D tiskem

Pepsi
Technologie: MJF
Zařízení: HP Jet Fusion 4200
Materiál: PA 12

Pepsi Co. a Marvel Studios hledali možnosti využití nových technologií a kreativního designu pro posílení online kampaně před premiérou filmu Black Panther (Černý panter). Obě společnosti rozjeli spolupráci se záměrem vytvořit speciální limitovanou edici v podobě propagační kazety k filmu. Vedle tabletu, komiksu, fotografií z natáčení také obsahovala sadu pěti plechovek nápoje. Každý obal představoval jednu z hlavních postav filmu a na něj byla nasazena maska Černého pantera vytištěná na 3D tiskárně odpovídající designu konkrétní plechovky.

Vývojový tým PepsiCo pro obaly společně s designovým a inovačním centrem společnosti v New Yorku využili možnosti aplikovat nové technologie pro změnu koncepce přístupu k obalovým materiálům.

Nejdůležitější bylo vymyslet, jak vyrobit 250 kusů tvarově komplexní repliky masky Černého pantera a získat odolné plastové kusy s hezkým vzhledem a především při nízkým nákladech. Tvarová složitost a omezený počet kusů rychle vyloučil tradiční výrobu vstřikováním plastů a 3D tisk se brzy vynořil jako vhodná alternativa.

Prvotní design si odzkoušeli na interní stolní 3D tiskárně, která využívá nejrozšířenější technologii FDM. Ta je však pro konečnou aplikaci z pohledu kvality povrchu a rychlosti výroby nevhodná. Vývojáři provedli krátký průzkum trhu a do finálního rozhodování zařadili 5 aditivních technologií zahrnující selektivní spékání prášku laserem (SLS), stereolitografii (SLA), polyjet, CLIP a Multi Jet Fusion (MJF). Nakonec nechali vyrobit repliky na 3D tiskárnách SLS, CLIP a MJF, aby pochopili efektivitu výroby a tedy vyhodnotili nejvhodnější aplikaci pro celý projekt.

Po porovnání výrobních nákladů, míry zachovaného detailu, kvality povrchu a přesnosti se tým rozhodl pro 3D tiskárnu HP Multi Jet Fusion. Jedním z rozhodujících faktorů byla také trvanlivost výtisků. Předpokládalo se, že se plechovky stanou cenným sběratelským artiklem a musí tedy vydržet minimálně 10 – 20 let ve stejném stavu. Technologie SLA nebo Polyjet například nabízely vyšší míru detailu a hladší povrch, nicméně nebyla záruka, že by po letech nevybledla ikonická sytě černá barva. Výtisky z těchto technologií často podléhají degradaci působením vlivů okolního prostředí, jakými jsou např. změny teplot a UV záření.

Po vytištění a nasazení dílů na plechovky byly provedeny finální testy odolnosti vůči přepravním otřesům. Sesazený komplet prošel Marvel a Black Panther jsou registrované obchodní známky Marvel Characters, Inc., aby se ověřila těsnost spojení obalu plechovky s maskou a propagační kazeta tak v pořádku došla stovkám osobností s velkým vlivem v online prostoru.

Celý projekt zabral 6 měsíců od původní myšlenky po zaslání kazety v čase zahájení propagační kampaně a uvedení filmu do distribuce. Výsledkem byly četné posty na Twitteru, Instagramu a YouTube s více než 10 mil. impresí.

CHCETE VYTVOŘIT NĚCO PODOBNÉHO?  NAPIŠTE NÁM.
Zde vložte přílohu
Načítám