Digitalizace Masaryka pro mobilní aplikaci

3Dees, Affair Advertising
3D skener snímá bílou bustu T.G. Masaryka

Popis studie

3D skenování: Technologie
Artec: Zařízení
: Materiál

Muzeum T.G.M. zrekonstruovalo a zmodernizovalo svoji expozici v Lánech. Součástí výstavy je interaktivní část založená na prvcích rozšíření reality. Speciální aplikace umožnuje návštěvníkům, aby si ve svém mobilním telefonu prohlédli exponáty, pro které již nebylo v prostorách muzea místo a jsou umístěné v depozitáři.

Dostali jsem za úkol naskenovat 16 soch a byst zpodobňujících prvního československého prezidenta a převést je do digitálních 3D modelů. Tyto modely posléze dále zpracovat a s pomocí partnera Affair Advertising je umístit do mobilní aplikace zaměřené na rozšířenou realitu. Aplikace je zdarma ke stažení na Appstore a Google Play.

Aplikaci si je schopen každý uživatel volně stáhnout do svého mobilního zařízení a sám si ji nainstalovat. Mobilní aplikace je propojená s kamerou v mobilním zařízení a snímá obraz reality před sebou. Aplikace detekuje snímanou scénu s vloženým tzv. markerem, což je v tomto případě fotka s konkrétním exponátem. Na základě této detekce aplikace rozpozná marker a umístí na displej mobilního zařízení relevantní digitální model. Uživatel si jej může pohybem obrazovky telefonu do různých směrů prohlížet ze všech stran včetně přibližování detailů.

Markery jsou umístěny v samotné expozici. Také se však mohou využít na propagačních materiálech Muzea. Návštěvník si může po stažení aplikace do svého mobilního telefonu prohlížet v mobilu vybrané artefakty po zaměření telefonu na konkrétní marker kdekoliv a kdykoliv.

3D data získaná 3D skenováním zároveň poslouží jako podklad pro případnou budoucí tvorbu replik.

Kostra Velociraptora z 3D tiskárny Voxeljet.
Reference

V posledních letech lze pozorovat, že se technologie 3D tisku dostávají i do méně tradičních odvětví. Tuto situaci vysvětlit Tobias King, ředitel marketingu a aplikací ve Voxeljet: „Neexistuje jednodušší metoda pro duplikování vzácných nálezů a pro rekonstrukci či generování historických chrámů, soch nebo koster než 3D tisk.“

Na využití 3D tisku v oblasti umění se specializuje i Voxeljet, který je připraven na odlišné požadavky těchto klientů. Disponuje totiž odlišnými aditivními systémy, které lze využít na 3D tisk dílů či kompletních modelů téměř jakékoli velikosti. Díky tomu šlo vytvořit kompletní kostru dinosaura pro vědecké účely. Vznikly celkem dva prehistoričtí obři: Velociraptor a Stegosaurus.

Model Velociraptora měří 3,66 metrů a vytisknutí jednotlivých kostí zabralo přibližně tři dny. Nejdříve se naskenovaly existující části skeletu. Jednotlivé kosti se následně rozdělily do devíti kategorií a poté za pomoci animačních programů se uspořádaly do kompletní kostry.

Finální model se podařilo zkonstruovat za pouhých osm pracovních dnů. Kostry vytisknuté na tiskárně Voxeljet byly napuštěny epoxidovou pryskyřicí a nabarveny. V posledním kroku technický tým jednotlivé díly namontoval na dříve zkonstruovaný ocelový rám, který tvoří páteř modelu.

 

Přejít na případovku Arrow outward
Postel a knihovna z 3D tiskárny Voxeljet.
Reference

Rozsáhlé technologické možnosti 3D tiskáren Voxeljet využil francouzský designér François Brument, který na nich vytiskl celý obývací pokoj: jeho zdi i nábytek. Široko formátové tiskárny Voxeljet VX4000, umožňující tisk opravdu velkých forem s objemem až 8 m3, jsou ideální pro stavbu kompletních obytných prostor.

Finální exponát představuje skutečný model ložnice se sprchou a šatnou. Místnost zároveň může být podle potřeby rozdělena, police lze integrovat do stěn a povrchy mohou být odlišnými způsoby strukturovány. Všechny tyto elementy posouvají design obytných prostor na úplně novou úroveň.

Zdroj: www.voxeljet.com

Přejít na případovku Arrow outward
Originál wimbledonského talíře ještě před 3D skenováním
Reference

Skenovali jsme wimbledonský talíř, který v roce 2011 vyhrála tenistka Petra Kvitová. Ten se v současné době nachází ve Fulneku v síni slávy naší úspěšné tenistky. Talíř byl převeden do 3D modelu a do budoucna je plánováno také vytvoření repliky na 3D tiskárně. Samotná digitalizace exponátů je cestou, jak návštěvníkům muzeí a galerií zajistit, co nejbližší kontakt s vystavovanými prvky. Jedním z plánů je dokonce nabídnout zážitek z prohlídky i nevidomým návštěvníkům. 3D replika bude v síni slávy sloužit jako haptická pomůcka.

Trofej má na sobě velice detailní a jemný vzor, který bylo zapotřebí zachytit. Pro kvalitní zdigitalizování proto musel být použit 3D skener té nejvyšší kvality. Vybrali jsme tedy 3D skener ATOS Q 12 M od firmy GOM/ZEISS, který umožňuje snímání s vysokým rozlišením až 33 bodů na milimetr. Takto vysoké rozlišení samozřejmě zmenšuje objem, který je možné nasnímat v jednom záběru. S touto situací jsme si poradili a podařilo se skenování výjimečné trofeje úspěšně provést.

Jelikož je talíř lesklý, bylo nutné ho na začátku zmatnit. K tomu skvěle posloužil speciální sprej ATTBLIME AB6 – G, který se na talíř aplikoval pomocí airbrush pistole. Jeho výhoda je, že po několika hodinách z povrchu beze zbytků vysublimoval a talíř jsme nemuseli po skenování čistit.

K digitalizaci celé trofeje bylo zapotřebí vytvořit více snímků. Software skeneru sám identifikoval společné tvarové oblasti a automaticky je spojil takzvanou „best-fit“ metodou. Nejlépe proběhlo skenování dna talíře, kde se prvních 20 záběrů zcela bez problému skládalo na sebe do jednoho celku. Ve druhé sérii záběrů, kdy se skenovací okno posunuto dále od středu talíře a překryvná plocha s předchozími záběry se zmenšila, už bylo potřeba softwaru ručně pomoci s prvotním zapolohováním záběru. Do míst, kde to složitý reliéf talíře umožňoval, se nalepily malé referenční body, které usnadnily automatické skládání záběrů do jednoho celku.

Horní část talíře se kvůli malému záběru (100x80 mm) skenovala v několika sériích záběrů. Vznikaly jakési „prstence“ proskenovaných oblastí a ty se pak spojovaly k sobě přes společné referenční body. Po zkušenosti s horní stranou se u spodní části talíře rovnou nalepily referenční značky na oblé hladké plochy a na místa, kde samolepka bodu nezakryla jemný reliéf.

Pro spojení obou stran talíře do jednoho celku se použily čtyři referenční body nalepené na obvodové hraně talíře. Spojení se podařilo s přesností 0,016 mm.

Celé skenování trvalo 4,5 hodiny a 357 pozic skeneru ve finále vygenerovalo projekt o velikosti 26 gigabajtů. Po zpracování dat procesem polygonizace je výsledkem polygonální síť s 80 miliony body a velikostí STL souboru 7,6 gigabajtů.

Přejít na případovku Arrow outward
Čtečka čarových kódů pro operátory ve skladu byla vyrobena 3D tiskem tak, aby přesně plnila požadavky operátorů a zefektivnila jejich práci.
Reference

Proglove je mladou a inovativní firmou věnující se výrobě čteček čárových kódů. Jedná se o chytré na ruce nositelné čtečky, jejichž součástí je rukavice! Celkem vyrábí Proglove tři varianty čtečky MARK: s krátkým dosahem, dlouhým dosahem a nyní nově MARK Display, který uživateli přináší více informací (například kolik kusů je potřeba vybrat). Firma se věnuje i propojení jednotlivých produktů skrze aplikaci a v současné době pracuje na cloudovém řešení, které umožní zobrazovat údaje o používání jednotlivých zařízení. Firma díky tomu bude moci zlepšovat jednotlivé procesy a zvyšovat efektivitu. 

S 3D tiskem začala firma Proglove v době, kdy se používal zejména na výrobu prototypů. K tisku používaly tiskárny FDM a vyráběly na nich počáteční prototypy. V současné době ale již 3D disk umožňuje mnohem více. Proglove spolupracuje se společností DyeMansion, od které využívá technologie pro postprocesní úpravu dílů.

Po vytisknutí čtečky čárových kódů na 3D tiskárně nejdříve dojde k automatickému očištění jednotlivých částí (Powershot C) a následně probíhá povrchová úprava (PolyShot Surfacing), díky čemuž je povrch pololesklý a odolný vůči poškrábání. V závěru je součástka nabarvena (DM60). Díky technologii DeepDye Coloring je povrch dokonale oranžově zbarvený. Využívání těchto spolehlivých postprocesních technologií firmě umožňuje neustále vyvíjet a zdokonalovat finální produkt a zároveň konkurovat tradičním výrobním technologiím, jako je vstřikování. 

Zdroj: DyeMansion

Přejít na případovku Arrow outward
Zdravotní sestry zkouší 3D vytištěný respirátor
Reference

3Dees Industries koordinovalo výrobu a montáž respirátorů, jejichž základní část (tělo polomasky s komponenty) je vytištěná na 3D tiskárně HP Jet Fusion 4200 a 5200. Dodávka více než 3000 kompletů byla dodána do několika týdnů Ministerstvu zdravotnictví ČR na základě rámcové objednávky.

Respirátory vyvinulo ČVÚT (konkrétně CIIRC) pod názvem RP95-3D jako ochrannou polomasku třídy FFP3 s vyměnitelnými externími filtry.

Úkolem 3Dees Industries bylo rychle zajistit koordinovanou výrobu na všech instalovaných výrobních 3D tiskárnách technologie HP Jet Fusion 4200 a 5200 v České republice a následnou jednoduchou montáž všech dalších komponentů – vedle těla masky se jedná o silikonové těsnění, filtr a upínací pásky.

Respirátory získaly certifikaci CIIRC RP95-3D dle ČSN EN 140:1999 pro aditivní technologii HP Multi Jet Fusion, která zajistí nepropustnost povrchu vytištěných komponentů. Cílem dalšího vývoje na ČVÚT bylo vylepšit design, zjednodušit finální montáž a využít další výrobní technologie.

Celý projekt dodávky respirátorů byl nekomerční povahy. 

Bližší informace o projektu vývoje respirátoru také naleznete na stránkách ČVÚT (CIIRC).    
 

Přejít na případovku Arrow outward
3D skener snímá bílou bustu T.G. Masaryka
Reference

Muzeum T.G.M. zrekonstruovalo a zmodernizovalo svoji expozici v Lánech. Součástí výstavy je interaktivní část založená na prvcích rozšíření reality. Speciální aplikace umožnuje návštěvníkům, aby si ve svém mobilním telefonu prohlédli exponáty, pro které již nebylo v prostorách muzea místo a jsou umístěné v depozitáři.

Dostali jsem za úkol naskenovat 16 soch a byst zpodobňujících prvního československého prezidenta a převést je do digitálních 3D modelů. Tyto modely posléze dále zpracovat a s pomocí partnera Affair Advertising je umístit do mobilní aplikace zaměřené na rozšířenou realitu. Aplikace je zdarma ke stažení na Appstore a Google Play.

Aplikaci si je schopen každý uživatel volně stáhnout do svého mobilního zařízení a sám si ji nainstalovat. Mobilní aplikace je propojená s kamerou v mobilním zařízení a snímá obraz reality před sebou. Aplikace detekuje snímanou scénu s vloženým tzv. markerem, což je v tomto případě fotka s konkrétním exponátem. Na základě této detekce aplikace rozpozná marker a umístí na displej mobilního zařízení relevantní digitální model. Uživatel si jej může pohybem obrazovky telefonu do různých směrů prohlížet ze všech stran včetně přibližování detailů.

Markery jsou umístěny v samotné expozici. Také se však mohou využít na propagačních materiálech Muzea. Návštěvník si může po stažení aplikace do svého mobilního telefonu prohlížet v mobilu vybrané artefakty po zaměření telefonu na konkrétní marker kdekoliv a kdykoliv.

3D data získaná 3D skenováním zároveň poslouží jako podklad pro případnou budoucí tvorbu replik.

Přejít na případovku Arrow outward
Nastoupení členové švýcarské gardy mají na hlavách 3D vytištěné přilby
Reference

Švýcarská garda střeží po staletí sídlo papeže a díky 3D tisku získává nejstarší fungující armáda světa technologické vylepšení. Od 15. stolení se stejnokroj gardistů v podstatě nezměnil. Jedna část, ale nutně potřebovala inovaci. Těžké ocelové přilby způsobovaly na horkém letním slunci strážcům popáleniny na kůži. 3D tisk pomohl nahradit kov za plastovou repliku, která je odolná vůči nárazu a povětrnostním vlivům. Je především lehká a chladí díky konstrukci speciálních ventilačních kanálů. Náklady na výrobu jedné přilby na 3D tiskárně HP Multi Jet Fusion jsou navíc o polovinu nižší než u kovové verze. Díky příspěvku soukromých dárců již bylo vyrobeno přes 40 přileb a dalších 60 se bude tisknout.

Přejít na případovku Arrow outward
Replika náhrobku vyrobená 3D tiskem z písku v přepravní bedně
Reference

Pro severočeské muzeum jsme vytvořili repliku náhrobku významného rodáka Kryštofa z Karlovic a Červeného hrádku, která se stala stálou součástí expozice. Nejprve jsme náhrobek snímali v kostele sv. Jiljí v Jirkově, kde je umístěn. 3D skenování jsme provedli 3D skenery Artec (Eva a Spider). Data jsme posléze upravili v počítači a vytvořili digitalizovanou podobu originálu. Vzhledem k rozměrům a objemu spotřebovaného materiálu na 3D tisk repliky jsme zvolili aditivní technologii Voxeljet. 3D tiskárna Voxeljet je obecně vhodná pro vytváření replik kulturních památek, protože nabízí relativně nízké náklady oproti tradičním metodám výroby. Výhodou je vysoká míra detailů reliéfu a především výsledný povrch, který připomíná opracovaný kámen (např. pískovec).

Výsledný objekt má hmotnost kolem 80 kg a rozměry 80 cm na délku a 27 cm na šířku.

U technologie Voxeljet probíhá 3D tisk po vrstvách a to postupným spojováním jemných sypkých materiálů pomocí tekutého pojiva. Stavebním materiálem je v tomto případě jemnozrný písek, který se vedle vytváření replik také používá pro výrobu forem ve slévárenství. Výsledný model se na závěr impregnuje.

Podívejte na neomezené možnosti technologie Voxeljet při tisku rozměrných uměleckých děl z písku:

Digital Grotesque . Printing Architecture from Digital Grotesque on Vimeo.

Přejít na případovku Arrow outward
Modrý tvar vyrobený 3D tiskem, který definuje matematickou rovnici v prostoru
Reference

Matematiku lze zobrazit i tak, aby jí rozuměly smysly. Výstava IMAGINARY uspořádaná v rámci Veletrhu vědy 2016 ukazovala, jak mohou vypadat nudné vzorce ve 3D a nebo jak lze naopak vyjádřit známý tvar matematickou rovnicí. Za rovnicemi x3 + y2 z3 + yz4 = 0 nebo (y3-x2-z2)3 = 27x2y3z se tak mohou skrývat tvary a názvy jako sněhová vločka nebo spitz. Viz fotogalerie.

Imaginary je interaktivní putovní výstavou Matematického výzkumného institutu Oberwolfach (Mathematisches Forschungsinstitut Oberwolfach) a Institutu Isaaca Newtona pro matematické vědy (Issac Newton Institute for Mathematical Sciences). Autory podkladů pro výstavu jsou Herwig Hauser a Sebastian Gann. Vlastní tvary si můžete vytvořit na imaginary.org.

Přejít na případovku Arrow outward
Prstýnek na dva prsty nasazený na ruce
Reference

Designérka Viktoria Vittori navrhla pro módní show Fashion STL 2015 kolekci s názvem Tisková úloha. Autorčiným záměrem bylo ukázat možnosti průmyslového 3D tisku jak při navrhování jednotlivých módních prvků, tak při výrobě funkčních výrobků a hlavně jejich přizpůsobení individuálním potřebám klientek. Kolekce se skládala z obuvi, náhrdelníku, prstenu a náramku. Vše bylo vymyšleno tak, aby celou kolekci bylo možné vyrobit v rámci jedné tiskové úlohy.

Pomohli jsme převést autorčiny návrhy do podoby 3D modelů. Provedli několik testovacích výtisků. Finální verze byly povrchově upraveny. Obuv byla doplněna o koženou výstelku a tenkou gumovou podrážku pro dosažení maximálního pohodlí. Boty je možné jakkoliv upravit a přizpůsobit velikosti nohy její nositelky. Kolekce měla velký úspěch a její jednotlivé části jsou prodejné.

Viktoria Vittori
V roce 2013 vystudovala módní návrhářství v Bratislavě. Během studia absolvovala stáž v ateliéru designu oděvu a obuvi pod vedením Liběny Rochové, kde získala vztah ke tvorbě obuvi. Ráda pracuje s čistými plochami a ze všeho nejvíc ji baví tvorba konceptů. Možná právě proto aktuálně působí v grafickém studiu Kreatorium. Více také na https://www.behance.net/viktoriavittori

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Několik zákazníků společnosti vyžadovalo ovládací systém do výtahu s tlačítky, které obsahují Braillovo písmo. Požádali nás, abychom vytvořili dvě sady tlačítek pro testování v provozu výtahu. Vzhledem k očekávané zátěži a odolnosti jsme navrhli vyrobit jednu sadu z alumidu (směs nylonu a hliníku) a z nerezové oceli.

Naskenovali jsme originální tlačítka. Vymodelovali jsme nová a do nich přidali Braillovo písmo. Prototypy jsme nechali vytisknout na 3D tiskárnách technologií SLS a Binder Jetting.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Slovenská společnost nás oslovila s tím, že by potřebovala náhradní ozubená kolečka do tiskařského stroje, která se již nevyrábí. Vzhledem k tomu, že jich potřebovala jen několik desítek, nevyplatilo by se investovat například do výroby formy na vstřikování plastů.

Originální díl jsme naskenovali optickým skenerem Artec Spider. Z něj se odečtou přesné údaje (rozměry). Kolečko jsme posléze znovu vymodelovali ve formátu CAD, protože 3D skenery někdy špatně snímají malé, ostré hrany. Originální díl byl navíc opotřebován a bylo tak nutné na některých místech přidat materiál.

Na výtisku z desktopové 3D tiskárny, který nesnese vysokou funkční zátěž, se štípaly zuby. Proto jsme zvolili průmyslovou technologii.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Česká republika je zařadila mezi několik zemí na světě, které rozvíjejí využití 3D tisku v kardiochirurgii.

3D tisk v lékařství se používá v několika oblastech. Vedle edukačních a prezentačních pomůcek, přes diagnostiku, operační pomůcky a implantáty až po protetické pomůcky. V poslední době se také používá jako prostředek pro takzvanou PŘEDOPERAČNÍ PŘÍPRAVU.

Ve spolupráci s Kardiocentrem Nemocnice Podlesí v Třinci jsme získali anonymizovaná data srdce z počítačového tomografu. Belgická společnost Materialise nám zapůjčila ke krátkodobému testování software Mimics Medical 19.0, který umožňuje zpracovávat objemná data z diagnostických zařízení, segmentovat jednotlivé části lidského těla a zpracovat je do podoby STL souborů, které jsou vhodné pro 3D tisk.

Nejprve jsme provedli takzvaný thresholding, tedy laicky řečeno výběr odstínů šedi, které nás na snímcích zajímají. Při segmentaci modelu srdce se většinou segmentuje vnitřní objem krve s kontrastní látkou, kterou je srdce naplněno v okamžiku snímání. Poté se pomocí algoritmu vyselektuje pouze spojitý model srdce a odmažou se okolní objekty. Takovýto 3D model je poté možné převést do tisknutelného STL souboru. Jelikož se segmentoval vnitřní objem krve, je nutné 3D model ještě odsadit o tloušťku cca 2 mm, kterou se simuluje tloušťka svaloviny.

Výstupem byl 3D model srdce, který jsme prezentovali na několika lékařských setkáních. Spolu s týmem expertů z londýnského Institutu kardiovaskulárních věd jsme o našich zkušenostech s 3D tiskem srdce také hovořili na mezinárodní konferenci kardiologů EuroCMR v pražském Clarionu.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Naskenovali jsme obličej výtvarnice Šárky Koudelové pro ústřední exponát její autorské výstavy PRISM v Chebu. Upravili do podoby masky a vytiskli na 3D tiskárně Projet 660Pro v reálné velikosti s dírami místo očí.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Upravili jsme a vytiskli modely vybraných budov (např. Liberecká radnice), které se nacházejí na náměstí Dr. E. Beneše v Liberci. Modely posloužily pro městskou hru “stopovačka”, hranou v Liberci a blízkém okolí.

V jedné fázi hry byla nalezena UV baterka, která při posvícení na model rozzářila střechy některých domů. Na těch pak byly umístěny další nápovědy. Pro vytvoření miniatur budov jsme zvolili jako vhodnou technologii 3D tisku Color Jet Printing.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Podíleli jsme se na tvorbě kolekce NEMESIS Dany Bezděkové. Šlo o propojení technologie 3D tisku s klasickou šperkařskou technikou. Barevné části šperků byly vyrobeny na 3D tiskárně Zortrax.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Vytvořili jsme model území na 3D tiskárně pro společnost Skymaps, která zpracovává 3D modely a ortofomapy použitím moderních kamer a fotoaparátů ve spojení s bezpilotními leteckými prostředky. Jedná se o prezentaci projektu přečerpávací vodní elektrárny. Vzhledem k požadavku na barevnost modelu a přirozenost vzhledu jsme zvolili technologii Color Jet Printing a materiál VisiJet.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Pro klienta jsme zpracovali 3D tisk modelu hotelu Dvorana v Karlových Varech. Dostali jsme výkresy a s pomocí odborného 3D modeláře jsme jej vymodelovali a nechali vytisknout z práškového kompozitu na 3D tiskárně Projet 660. Postupně takto vytvoříme kompletní hotelový areál.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Pro Národní muzeum jsme vytiskli 3D model hlavy keltského héroa ze Mšených Žehrovic, která patří mezi TOP předměty archeologické sbírky. Hlava je jednou z ikon keltského umění a byla vytvořena zřejmě koncem 3. století před Kristem ze středočeské opuky. 3D model bude použit pro výrobu zmenšených replik sbírkového předmětu. Navrhli jsme technologii 3D tisku Color Jet Printing a materiál VisiJet, jehož povrch nejvíce připomíná původní opracovaný materiál.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Pro výstavu Sport za Velké války pořádanou v Národním památníku na Vítkově jsme vytvořili zajímavý exponát pro nevidomé návštěvníky.

Výstava přináší pohled na dva rozdílné a zdánlivě nesouvisející fenomény, a to první světovou válku a český sport. Připomene osudy sportovních nadšenců, amatérů i začínajících profesionálů jak na poli válečném, tak sportovním.

Pracovníci Historického muzea nás oslovili s požadavkem naskenovat cenný originál modelu Běchovické trati, navrhnout technologii 3D tisku a povrchovou úpravu výtisku. Kopii modelu trati jsme vytiskli ve třech kusech na 3D tiskárně. Slepili dohromady v jeden model a upravili lakováním do výsledné podoby.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

V současné době znesnadňuje získávání biologického materiálu nutného pro studium lidského těla celá řada legislativních opatření a lékařské fakulty tak řeší problém s nedostatkem lidských tkání a kostí pro výuku studentů.

Anatomický ústav 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy se dlouhodobě zabývá tím, jak nedostatek kostí a dalších struktur lidského těla překlenout, a proto se zaměřil na využití technologie 3D skenování a 3D tisku pro vytvoření přesných anatomických modelů. To konkrétně znamenalo naskenovat většinu samostatných kostí tvořících lidskou kostru (dohromady 43 kostí) a následně vytisknout jednotlivé kopie z ABS plastu na 3D tiskárně.

Anatomický ústav 1. LF UK nás oslovil, protože máme skenovací technikou Artec, jež může snímat nejen geometrii modelu, ale také jeho textury, tedy barevný povrch. Obdrželi jsme sadu pečlivě vybraných a cenných originálů kostí. Vzhledem k mechanickým vlastnostem některých součástí skeletu, např. některých kostí lebky, nepřipadalo v úvahu využít klasické metody vytváření kopií, jako např. odlévání, aby nedošlo k poškození samotné struktury kosti. Kopie získané 3D skenováním a následným 3D tiskem jsou navíc přesnější, obsahují všechny detaily povrchu kostí a jsou odolnější vůči poškození, než dosud používané jiné technologie (např. sádrové nebo plastové odlitky).

Na každou kost jsme nejprve nanesli speciální zmatňující sprej, aby nedocházelo k nežádoucím odleskům. Po samotném naskenování jsme z jednotlivých snímků v počítači sestavili finální 3D model. Nejsložitější bylo skenovat lebeční spodinu s množstvím dutin a kanálků, kde jsme nakonec využili počítačový tomograf, jehož záření dokázalo zaznamenat veškerá místa, kam se optický skener nedostane.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Koncem roku každá firma řeší originální dárky pro významné klienty. Je důležité, aby takové dárkové předměty zprostředkovaly určité sdělení o firmě, nebo značce. Pro společnost Naviga 4 bylo podstatné sdělit svým významným klientům svou novou oblast působení – služby 3D tisku.

Dárkový předmět vytisknutý na profesionální 3D tiskárně v plnobarevném provedení byl pro Navigu 4 jasnou volbou. Samotná podoba předmětu měla zároveň vystihovat hlavní poslání firmy. Podstatou poradenské činnosti jsou správné informace. Jako vizuálně velmi vděčný symbol byla vybrána šroubovice DNA – nositelka genetické informace všech organismů. Kreativní tým 3Dees zhotovil počítačový 3D model šroubovice tak, aby byl vhodný pro tisk na 3D tiskárně ProJet 660 Pro. Cílem bylo na vytisknutém modelu ukázat její benefity, a to zejména: plnobarevný tisk, možnost tisknout prezentační nefunkční prototypy, příležitost demonstrace zvětšeniny lidského těla, možnost uplatnění 3D výtisků v marketingových materiálech firmy. Model byl následně použit do PF-ky firmy, klíčový vizuál se pořizoval přímo na 3D tiskárně.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Společnost TR-walls je jedním z nejvýznamnějších výrobců a pronajímatelů umělých stěn v ČR. Obdrželi jsme 3D model horolezecké stěny. Výsledkem měl být plnobarevný model horolezecké stěny určený pro prezentační účely.

Před samotným tiskem jsme 3D model museli upravit. Úpravy směřovaly ke kompatibilitě s 3D tiskárnou, opravě drobných nedostatků a zejména k optimalizaci spotřeby materiálu. Té jsme dosáhli náhradou plných částí 3D modelu za duté. Tisk proběhl na 3D tiskárně ProJet 660 Pro a výsledný model byl zhotoven za podstatně kratší dobu oproti klasickým metodám. Tradičně se podobné modely zhotovují buď z polystyrenu, nebo z překližky. Někdy se také vymodeluje z hlíny a pak odlije do sádry. Výhoda 3D tisku modelu je velká úspora času a možnost model probarvit přímo při tisku. Další výhodou je opakovatelnost tisku.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Koncem roku každá firma řeší originální dárky pro významné klienty. Je důležité, aby takové dárkové předměty zprostředkovaly určité sdělení o firmě, nebo značce. Pro společnost Naviga 4 bylo podstatné sdělit svým významným klientům svou novou oblast působení – služby 3D tisku.

Dárkový předmět vytisknutý na profesionální 3D tiskárně v plnobarevném provedení byl pro Navigu 4 jasnou volbou. Samotná podoba předmětu měla zároveň vystihovat hlavní poslání firmy. Podstatou poradenské činnosti jsou správné informace. Jako vizuálně velmi vděčný symbol byla vybrána šroubovice DNA – nositelka genetické informace všech organismů. Kreativní tým 3Dees zhotovil počítačový 3D model šroubovice tak, aby byl vhodný pro tisk na 3D tiskárně ProJet 660 Pro. Cílem bylo na vytisknutém modelu ukázat její benefity, a to zejména: plnobarevný tisk, možnost tisknout prezentační nefunkční prototypy, příležitost demonstrace zvětšeniny lidského těla, možnost uplatnění 3D výtisků v marketingových materiálech firmy. Model byl následně použit do PF-ky firmy, klíčový vizuál se pořizoval přímo na 3D tiskárně.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Dopravní podnik hl. m. Prahy přišel s požadavkem vyrobit model bederní opěrky v sedadlech starších typů autobusů, které se už nevyrábí. Zbylo posledních pár kusů na skladě a hledaly se možnosti, jak je nahradit. Dodatečný požadavek byl, aby nová opěrka byla tužší. Původní model jsme tedy upravili tak, aby se výsledný prototyp choval jinak než originál. Po odzkoušení různých technologií a materiálů byl jako nejvhodnější vybrán tisk na tiskárně produkční řady FORTUS 360mc z nylonu. Opěrky přímo z tiskárny směřovaly do sedadel a jsou testovány v provozu.

Fotografie ukazují původní bederní opěrku a její umístění v sedadle, upravený prototyp s pohledy zespodu a shora.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Realizace kreativní myšlenky při produkci reklamního spotu na Škoda Fabia vyžadovala použití zmenšených modelů auta na dálkové ovládání. Tisknutelný 3D model karoserie auta se získal zpracováním původního modelu auta. Znamenalo to zpracování velkého objemu dat ve specializovaném softwaru, na což je naše centrum 3D tisku vhodně vybaveno. Karosérie byly vytištěny na tiskárně produkční řady FORTUS 360mc z materiálu ABS. Povrchovou úpravu prováděli specializovaní externí modeláři. 

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Kampaň na podporu Půjčky pro bydlení finančního domu Wüstenrot s headlinem "Nebuďte konzervy! Rekonstruujte!" zdůrazňuje potřebu rekonstrukce vlastního bydlení a k tomu originálním způsobem využívá možnosti 3D tisku. Jejím hlavním vizuálním motivem je krabička od rybiček, v níž je vidět starší byt, který si na první pohled říká o změnu. Část kampaně realizovala agentura Frontend, která nás oslovila s požadavkem připravit desítky modelů do těchto krabiček. Naše spolupráce spočívala v dialogu s externím modelářem, který na základě našich instrukcí připravoval model tak, aby odpovídal vizuálu na billboardech a zároveň byl tisknutelný z kompozitního materiálu na tiskárně ProJet 660pro. Výsledkem byly vytištěné plnobarevné miniatury pokoje, které se bez další úpravy vkládaly do kovových krabiček.

Vizuály ukazují podobu reklamní kampaně a miniaturu pokoje v krabičce.

Rádi vám ukážeme, jak využít 3D technologie při efektivních kampaních. Zastavte se u nás.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Cena se předává během slavnostního večera Cen TA ČR. Ceny TA ČR jsou udíleny ve čtyřech kategoriích: Řešení pro kvalitu života, Ekonomický přínos, Řešení pro kvalitu života, Užitečnost řešení a Originalita řešení. V roce 2015 byla přidána pátá kategorie, kterou je Cena budoucnosti. Tu získá po hlasování hostů galavečera přímo v sále vždy jeden ze čtyř vítězných projektů.

Nejprve jsme vymodelovali jednotlivé artefakty, ze kterých se cena skládá – hlavu, ozubená kola, mozek a knihu. Následně je zakomponovali do sebe. Proběhlo několik drobných úprav na základě přání zákazníka, například zvětšení knihy nebo zapuštění ozubených kol do hlavy.

Cena byla vytištěna na 3D tiskárně Projet 660Pro, která je vhodná pro tisk prezentačních modelů. 3D tiskárna tiskne pomocí inkjetových tiskových hlav (podobné jako v inkoustových tiskárnách) a po vrstvách vytvrzuje kompozitní prášek vstřikováním pojiva, případně i barvy.

Doba tisku modelu byla 3 hodiny a 30 minut. Vytištěná hlava byla následně oprášena od přebytečného prášku a naimpregnována epoxidem. Aby se prodloužila životnost ceny, byla hlava ještě nastříkána několika vrstvami čirého laku.

Lukáš Jabůrek, umělecký ředitel Moseru, navrhnul a nechal následně vyrobit podstavec z černého křišťálu pro docílení elegantního vzhledu ceny.

 

Foto a video: 3Dees, Technologická agentura ČR

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Pro Institut experimentální medicíny Akademie věd ČR jsme vyrobili sadu pomůcek pro laboratorní výzkum.

Pomůcky pro potřeby oddělení buněčné neurofyziologie byly tištěny technologií FDM na průmyslové tiskárně Fortus 360mc z materiálu ABS-M30.

Poradíme, jak využít 3D technologie pro výzkumné účely a pomůžeme i s dotační podporou. Není nic jednoduššího, než nám zavolat nebo napsat.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Pro Archeologický ústav Akademie věd jsme vytiskli předměty zpodobňující několik vzácných artefaktů pocházejících z archeologického výzkumu z raně středověkého hradiště v Libici nad Cidlinou.

Jednalo se o zlaté kování s motivem pletence, olověný křížek s postavou Krista, kruhovou sponu s motivem kříže, maďarské opaskové kování a bronzový křížek. Vše bylo vytvořeno přibližně v 10. až 11. století. Pro 3D tisk předmětů bylo využito průmyslové tiskárny Projet 660pro, která tiskne plnobarevně a s texturami. Ze všech dostupných technologií 3D tisku se tak nejvíce přibližuje vzhledu originálních šperků. Pro Archeologický ústav jsme artefakty tiskli také na tiskárně Objet30 Pro z průhledného materiálu VeroClear, který umožňuje tisknout s přesností až 16 mikronů a poskytne tak odborníkům studium i těch nejjemnějších detailů těchto artefaktů.

Chcete-li poradit, jak využití 3D tisk pro uchování kulturního dědictví a ještě k tomu získat dotaci, zavolejte nám.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Studenti Materiálově-technologické fakulty Slovenské technické univerzity využívají pro praktické části svých bakalářských a diplomových prací tiskárnu ZORTRAX M200, kterou v rámci spolupráce zapůjčilo univerzitě Centrum 3D tisku 3Dees.

Materiálově-technologická fakulta je jednou ze sedmi fakult Slovenské technické univerzity v Bratislavě, na které vznikl první univerzitní vědecký park na Slovensku. Ve zdejším Centru excelence je mimo jiné nejprogresivnější skenovací technika podpořena vynikajícím softwarovým vybavením, což umožní studentům své experimenty s 3D tiskem na desktop tiskárně ZORTRAX M200 následně podrobit kontrole tvarů a rozměrů dle CAD 3D modelu. Jedním z výzkumných záměrů je porovnat modely lidské čelisti vytištěné při různém nastavení 3D tisku s původním CAD modelem a doporučit tak nejvhodnější nastavení 3D tiskárny pro nejlepší tvarovou a rozměrovou stálost. Tyto parametry jsou nezbytně nutné např. při předoperačních modelech, k čemuž se dnes 3D tiskárny používají čím dál častěji. 

Pravidelně se účastníme vědecko-výzkumných aktivit a umíme pomoci i s dotační podporou. Pokud vás ohledně 3D tisku cokoliv zajímá, neváhejte nás kontaktovat.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Pro společnost ABB jsme vytvořili model pásového dopravníku v měřítku 1:10. Při výrobě modelu byly použité různé materiály a technologie 3D tisku. Rozebíratelný model je spojen silnými magnety.

Model byl vytištěn z materiálu ASA v modré, červené a šedé barvě a VisiJet PXL s texturou betonu za použití průmyslových technologií Fortus 360mc a Projet 660pro. Celý tisk probíhal přibližně jeden týden. Model byl navržen tak, aby byl rozebíratelný na tři části a mohl se lehce transportovat. Centrální buben byl s ostatními segmenty propojený pomocí silných magnetů. Díky tomu se lze blíže podívat na detaily konstrukčního řešení zařízení ABB. Model pásového dopravníku byl vystaven na veletrzích v Mnichově a Las Vegas.

Chystáte-li se prezentovat něco klientovi nebo plánujete účast na veletrhu, ozvěte se nám a rádi pomůžeme.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Kolekce designových krytů Art4Leg se rozrostla o nový kousek. Autorem nového krytu Organic je designer Tomáš Vacek. Inspiraci pro vzhled krytu našel Tomáš v originálních nepravidelných tvarech přírody. Tisk odolného krytu členitého povrhu s důrazem na detail jsme provedli na průmyslové 3D tiskárně HP Jet Fusion 5200, u nás v 3Dees.

Kryt je vyroben z odolného materiálu ASA v černém provedení. Následně kryt prošel povrchovou úpravou - lakováním v tmavě šedém kovovém designu. Kryt byl vyroben na míru Romanovi Bernatovi, který na projektu Art4Leg společně s 3Dees spolupracuje od začátku. Kolekci dalších krytů naleznete na webu www.art4leg.com.

 

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

U zakázky na výrobu lékařské pomůcky - orchodometru - jsme na plno využili možnost 3D tiskárny vytvářet tvarově různé objekty, navíc i v různých barvách.

Každý korálek má předem zadefinovaný objem, který se musí dodržet. Při výrobě klasickou metodou vstřikování plastů, by tedy bylo nutné na každý korál vytvořit samostatnou formu. Díky 3D tisku jsme ale mohli všechny varianty korálků vyhotovit na jedné 3D tiskárně.

Vedle samotného 3D tisku zabralo nejvíce času především vytvoření správných 3D dat. Korálky musely mít kromě přesného objemu také tvar odpovídající předloze. Bylo nutné si trochu pohrát se vzorečky pro objem elipsoidu, abychom mohli vše správně vymodelovat. Pokud vás zajímá výroba něčeho podobného, určitě nás kontaktujte.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Zrakově postižení lidé byli v muzeích a galeriích dosud odkázáni na víceméně jednostranný výklad informací poslechem, obzvláště pokud se jednalo o exponáty, kde bližšímu kontaktu bránila vysoká hodnota, nebo by se dotykem nenávratně poničil povrch.

Národní technické muzeum (NTM) v Praze patří v České republice mezi paměťové instituce, které vytváří řadu doprovodných a edukačních programům ke svým expozicím. Nejinak tomu je i v případě aktuální výstavy „Civitas Carolina aneb stavitelství doby Karla IV.“, pro kterou NTM nechalo vytvořit prostřednictvím 3D skenování a 3D tisku haptické pomůcky mimo jiné pro zrakově postižené návštěvníky. Muzeum oslovilo Centrum 3D tisku 3Dees, které již mělo zkušenosti s obdobnou prací pro Archeologický ústav AV ČR nebo Národní muzeum.

V průběhu přípravy pracovníci NTM vybrali několik  exponátů, či prvků vhodných pro edukaci  návštěvníků s poruchou nebo úplnou ztrátou zraku. Výběr prvků musel splňovat několik podmínek. Objekty musely dobře reprezentovat záměr výstavy, tj. řemesla, stavitelství a architekturu  doby,  spojené s osobou císaře Karla IV. a také musely být po jejich zmenšení dobře a věrně vytisknutelné, zároveň při relativně nízkých nákladech tisku. Záměrem NTM bylo, aby se návštěvníci mohli hmatem seznámit s tvary gotického oblouku, s podobou císaře a krále Karla IV., či jeho autografem. Tyto pomůcky pochopitelně nemohou nahradit přímé seznámení s dobovým předmětem, jejich použití je tak vhodně doplněno kontaktem se skutečným materiálem (kámen, sklo apod.).

Pracovníci 3Dees snímali jednotlivé objekty přímo v prostorách výstavy pomocí optického skeneru Artec Eva. Výjimkou byl císařův autograf, zde byl jako podklad použit 2D sken  listiny a následně upraven do podoby 3D modelu.  Všechny objekty byly posléze v počítači optimalizovány pro 3D tisk.

Interní tým 3Dees zvažoval, jakou technologii 3D tisku zvolit. Po diskusi s pracovníky NTM, s přihlédnutím k zamýšlenému užití coby edukační pomůcky, byla zvolena technologie color jet printing, která umožňuje i tisk plnobarevných modelů s obrazovou texturou. 3D tiskárna Projet 660pro tiskne pomocí inkjetových tiskových hlav (podobné jako v inkoustových tiskárnách) a po vrstvách vytvrzuje kompozitní prášek vstřikováním pojiva. Vytištěný objekt je následně oprášen od přebytečného prášku a naimpregnován epoxidem.

Stěžejním benefitem výtisků z práškového kompozitu je jeho hmatová blízkost například opracovanému pískovci či podobnému  materiálu použitému při výrobě originální předlohy. Vytištěná kopie dokonce v rukou pocitově chladí jako kámen. To je velký rozdíl oproti 3D výtiskům z plastu, které jsou sice odolnější proti poničení, ale jejich povrch má jinou strukturu a navíc člověk cítí, že má v rukou umělý objekt.

Něco jiného je slyšet o dokumentu, který podepsal Karel IV. a jiná věc je mít v rukou významově nejdůležitější část - podpis. Obsah listiny můžete zpřístupnit překladem do braillova písma. Půjde však jen o převod informací do jiného formátu. Schází autenticita. Pokud se nicméně dotknete repliky císařova autografu, vnímáte linie jeho pera, je to pro návštěvníka úplně jiný zážitek. 

Výsledkem spolupráce mezi NTM a 3Dees jsou zmenšené kopie sloužící jako haptické pomůcky k právě probíhající výstavě. V první fázi budou pracovníci muzea zkoumat, zda expozice naplňuje potřeby cílové skupiny a proto pozvali žáky druhého stupně pražské základní školy ZRAK, zaměřené na výuku slabozrakých dětí. Na základě jejich reakcí budou nejen vylepšovat haptické pomůcky pro aktuální výstavu, ale také pro podobné akce i v budoucnu. 

Reportáž České televize z výroby exponátů a jak se dětem pomůcky líbily naleznete zde.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

3D TISK POMÁHÁ V ELEKTROTECHNICE – VÝROBA NÁHRADNÍCH DÍLŮ DO RETRO VYPÍNAČŮ

Klient má velké zemědělské stavení s desítkami starobylých keramických vypínačů s poškozenými díly. Hledal dostupné řešení, aby nemusel nahradit nefunkční vypínače za nové. Měl zkušenost s tisky ze stolních 3D tiskáren, které však nevydržely provozní zatížení a lámaly se. Původní díly jsme tedy nasnímali 3D skenerem a v počítači dokončili 3D model. Pro samotný tisk jsme využili průmyslovou 3D tiskárnu Fortus 360mc a jako materiál ASA. Pro zpevnění celého výtisku jsme díly tiskli na ležato. Tím jsme docílili maximální odolnosti.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Pro natáčení nové reklamy na pivo eXcellent jsme připravili pro 3D tisk modely pivních lahví a vytiskli je na 3D tiskárně Zortrax M200 z průhledného materiálu. 3D tiskárna také účinkovala v samotné reklamně, kdy se na kameru natáčel kompletní tisk jednoho modelu lahve. 

Foto a video: Pragueprops

 

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Oblíbené seriály Ordinace v růžové zahradě 2 a Ulice vstoupily do jubilejní 10. sezony. Televize Nova při této příležitosti pro herce připravila neobvyklý dárek - jejich vlastní trojrozměrné figurky. Zmenšené kopie herců vznikly ve 3Dees a byla to naše vůbec první významná zakázka.

Skenování oblíbených herců proběhlo přímo v ateliérech v pražské Hostivaři, kde se seriály natáčí. Přenosný 3D skener Artec Eva byl pro skenování lidí v jejich „domácím“ prostředí ideální volbou. Spolupráce byla velmi příjemná a herci s velkým zájmem sledovali, jak vznikají jejich 3D modely a očekávali své miniatury. Úprava modelů před samotním tiskem je časově náročnější, ale i v tomto případě přinesla své ovoce. Miniatury herců se tiskly na 3D tiskárně ProJet 660 Pro, jsou tedy ze sádrového kompozitu následně upravené pro větší odolnost a barevnou stálost. 3D figurky byly hercům předány na dni otevřených dveří TV Nova.

Herci byli velmi spokojeni. „Figurka je rozkošná, je to taková malá Zlatunka. Ještě netuším, kam si ji postavím, ale možná jí dám někomu jako dárek, nebo ji schovám třeba pro vnučku, jestli ji jednou budu mít,“ svěřila se Zlata Adamovská. Následně proběhla soutěž ve Snídani s Novou, ve které diváci mohli vyhrát figurky vybraných oblíbených herců a také získat dárkový certifikát pro zhotovení vlastní figurky.

 

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Zástupce dopravní společnosti LEO EXPRESS přinesl původní součástky, které jsme naskenovali 3D skenerem Atos Q od společnosti Zeiss. Získaná data jsme upravili v počítači a vytiskli několik prototypů k odzkoušení. Po schválení klientem jsme vytiskli sérii finálních produktů. Oba produkty vznikly původně na 3D tiskárně FORTUS 360mc a byly vyrobeny z inovovaného materiálu ASA. Rotory byly vytištěny z nylonu. Od klienta jsme nicméně dostali zpětnou vazbu, že FDM technologie nemá potřebnou mechanickou odolnost a některé komponenty praskaly. Nahradili jsme tedy technologii FDM polymerním 3D tiskem HP JET FUSION, který vykazuje vysokou mechanickou a chemickou odolnost a výsledkem bylo významné zlepšení kvality.

Fotografie ukazují umístění krytu zpětného zrcátka.

Zajímá vás, jak by vám 3D tisk pomohl při výrobě? Napište nám, zavolejte nebo se u nás zastavte.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

3Dees sousedilo s autoservisem. Přišel jejich mechanik, zda bychom nevytiskli součástku, která je poškozena a už se nedá nikde sehnat. Ozubené kolečko o průměru asi 1cm bylo zlomené na 2 části a úkolu, který lze zařadit do kategorie reverzní inženýrství jsme se rádi chopili.

Nejprve jsme vytvořili 3D model součástky. Použili jsme 3D skener Artec Spider, který dokáže snímat s rozlišením 0,1 mm při přesnosti určení bodů na 0,05 m. Úpravou naskenovaných částí součástky vznikl 3D model vhodný pro tisk na průmyslové 3D tiskárně. Původní součástka byla z pevného plastu. Pro tisk duplikátu jsme použili velmi odolný plast ABS – M30 na tiskárně FORTUS 360 mc. Za pár hodin měl autoservis k dispozici funkční součástku a starší model auta může nadále sloužit svému spokojenému majiteli.

Přejít na případovku Arrow outward
Reference

Služby v oblasti výroby již nedostupných dílů a součástek do automobilů a motorek, z předlohy staré opotřebované součástky se staly nedílnou součástí našich aktivit v oblasti skenování a 3D tisku. Tomuto procesu se také říká reverzní inženýrství. Martin Vaculík, redaktor Světa motorů, se na nás obrátil s myšlenkou vytvořit na základě předlohy žádanou součástku do vozu Škoda Felicia, kterou však již nelze nikde koupit. Dali jsme spolu s ním dohromady zajímavou reportáž popisující celý proces tvorby dílu od skenování původní součástky, přes jeho dopracování do podoby 3D modelu až po finální tisk. Více také najdete v přiložené reportáži v časopise Svět motorů.  

Víte-li o dalších součástkách do osobních, nákladních automobilů nebo motorek, které nejsou podle vašich zkušeností k dostání, ozvěte se nám a my vám pomůžeme. 

 

Přejít na případovku Arrow outward
Box chevron right
Ozvěte se <span>nám</span> Ozvěte se nám

Ozvěte se nám

Zajímá vás cokoliv ke službám, materiálům nebo řešíte konkrétní aplikaci a nevíte, jestli vám 3D tisk může pomoci? Od toho jsme tady!
Počet 0
Odesláním souhlasím se zpracováním osobních údajů
Načítám