Na křídlech spolupráce: Jak jsme pomohli Zuri s 3D tiskem leteckého modelu

Inovace, technologie a letectví – slova vystihující naši spolupráci se startupem Zuri, který vyvíjí hybridní elektrický letoun s kolmým startem a přistáním. Díky špičkovému 3D tisku na tiskárně HP MJF 5200 vznikl precizní model moderního letounu Zuri 2.0 Hybrid VTOL, který se představil na prestižní výstavě AERO Friedrichshafen.
V článku se dále dočtete:
- Kdo je Zuri a proč s námi navázali spolupráci
- Přiblížení tiskárny HP MJF 5200
- Jaká je budoucnost 3D tisku v leteckém průmyslu
Zuri: letající budoucnost z Česka
Startup Zuri, založený v roce 2017 českým podnikatelem Michalem Illichem, si klade ambiciózní cíl – změnit způsob cestování mezi městy, a to bezpečně, pohodlně a ekologicky.
Jejich letoun Zuri 2.0 Hybrid VTOL (Vertical Take-Off and Landing) kombinuje nejen elektrický pohon a spalovací generátor, což mu umožňuje dolet až 700 kilometrů, ale také výhody vrtulníku (vertikální start a přistání) a klasických letadel (delší dolet, vyšší efektivita). Významným benefitem Zuri tedy je, že nepotřebuje ke svému provozu letiště či přistávací dráhu, ale postačí mu heliport.
Společnost se na nás obrátila, abychom jí pomohli pomocí aditivních technologií zhotovit zmenšený model letounu pro účely jeho prezentace na prestižní výstavě AERO Friedrichshafen.
„Pro 3D tisk 9 dílů v celkovém rozpětí 1,4 metru jsme použili odolný plastový materiál PA 12 a tiskárnu HP Multi Jet Fusion 5200, která poskytuje rychlý tisk s vysokou přesností a opakovatelností.“
Adam Řehák, 3Dees Industries
Finální povrchové úpravy, jako je lepení dílů a jejich lakování, si pak tým Zuri zajistil sám.
Komponenty z MFJ pro náročné aplikace
3D tiskárna Multi Jet Fusion (MJF) patří mezi pokročilejší technologie a pro svou rychlost je vhodná i pro malosériovou a střední produkci. Technologie MJF je velmi přesná a při výrobě nevyžaduje žádné podpory, snadno si přitom poradí i se složitými geometrickými tvary, což z ní činí vhodného adepta i pro konstrukce z oblasti leteckého průmyslu.
Její výroba spočívá v nanášení tenkých vrstev prášku na celou výrobní oblast. Tisková hlava pak vrstvu po vrstvě na tento prášek aplikuje pojivo, přičemž se materiál vytvrzuje teplem z infračervené lampy. Po dokončení tisku se nepoužitý prášek (který nebyl spojován pojivem) odstraní a může se použít při dalším tisku.
Díly vytištěné pomocí MJF se pyšní skvělými mechanickými vlastnostmi a mohou být využívány i v náročných aplikacích, jako jsou funkční prototypy i konečné produkty.
3D tisk v letectví
Do tohoto odvětví přináší aditivní výroba hned několik zásadních výhod:
-
Zrychlení vývoje: Prototypy a funkční díly mohou být zhotoveny během několika málo dnů.
-
Snížení nákladů: Každý díl je možné vytisknout přímo podle digitálního návrhu, tím se eliminuje potřeba vyrábět drahé formy nebo nástroje. Zároveň nevzniká takové množství odpadu jako při tradičních metodách (obrábění, soustružení).
-
Odlehčení konstrukcí: Díly lze optimalizovat pomocí složitých geometrií tak, aby byly co nejlehčí, ale zároveň velmi odolné.
-
Certifikované materiály: Existuje řada materiálů, které jsou přímo certifikované pro použití v tomto odvětví. Namátkou např. ULTEM 9085 – pevný materiál, který odolá chemikáliím i vysokým teplotám; PEKK, který lze použít i pro výrobě dílů poblíž motoru; z kovových pak například titanové materiály.
S rostoucí kvalitou výtisků a certifikací pro letecké materiály se očekává, že 3D tisk bude nejen v tomto odvětví, ale i v řadě dalších, stále nabývat na významu. A to v oblastech prototypování, výroby jednotlivých součástek nebo testování různých konceptů.